Luka cenowa to obszar w którym nie doszło do zawarcia żadnej transakcji. Na wykresie dziennym luka pojawia się gdy cena otwarcia jest różna od obszaru zmienności z dnia poprzedniego. Najczęstszym powodem wystąpienia luki cenowej jest pojawienie się istotnej informacji cenotwórczej, która pojawia się między sesjami giełdowymi. Najbardziej powszechną sytuacją są wyniki giełdowe spółek publikowane po giełdowej sesji. Reakcja rynkowa może być bardzo mocna.
Luka cenowa a wyniki spółek
W przypadku opublikowania wyników lepszych od oczekiwań rynkowych. Zmienia to nastawienie inwestorów. Sprzedający akcje oczekują wyższej ceny za swoje akcje co powoduje wycofanie z arkusza zleceń sprzedaży i ustawieniu po wyższej cenie. Jednocześnie dobre wyniku zachęcają część inwestorów do kupowania akcji po wyższej cenie. Doprowadza to do zawarcia transakcji po wyższej cenie niż poprzednie zamknięcie.
Dobrym przykładem jest zachowanie kursu Apple 30 stycznia 2019 roku. Pozytywna reakcja inwestorów na wyniki finansowe spółki doprowadziły do otwarcia z luką otwarcia.
W przypadku opublikowania wyników gorszych od oczekiwań rynkowych, nastroje rynkowe pogarszają się. Zmienia to nastawienie inwestorów. Nabywający akcje oczekują niższej ceny, z tego powodu wycofują swoje zlecenia kupna z arkusza i ustawiają je po niższej cenie. Jednocześnie gorsze wyniki zachęcają posiadaczy akcji do sprzedaży swoich walorów po niższej cenie. Doprowadza to do zawarcia transakcji po niższej cenie niż poprzednie zamknięcie.
Jako przykład można podać zachowanie kursu KGHM po ogłoszeniu wyników finansowych za I kwartał 2010 roku. Spółka zaraportowała zysk netto na poziomie 725,4 mln zł co było wynikiem gorszym od prognoz analityków (830 mln zł). Luka na otwarciu wyniosła 1,33%.
Luka hossy i bessy
Czasami zdarza się, że nowy trend (wzrostowy lub spadkowy) jest rozpoczynany luką startu. Jest to sytuacja kiedy kurs na dużym wolumenie przełamuje poprzedni trend. Może to być opuszczenie obszaru poprzedniej konsolidacji albo linii trendowej. Luka ceowa powinna zostać potwierdzona dużym wolumenem. Zmiana ceny ma charakter trwały, z tego powodu nie dochodzi do domknięcia luki. Rodzaje luk cenowych (startowych):
- Luka hossy
- Luka bessy
Przykładem luki hossy jest sesja z 26 kwietnia 2017 roku na walorach Twitter. Kurs otworzył się na poziomie 15,9$ było to o ponad 8,4% powyżej poprzedniego zamknięcia. Wolumen na tej sesji był ponad 3-krotnie większy niż na poprzedniej sesji. Luka nie została zamknięta a Twitter rozpoczął trend wzrostowy, który trwał ponad rok.
Przykładem luki bessy jest sesja z 10 października 2013 roku na walorach CI Games. Kurs otworzył się na poziomie 1,44 zł było to o ponad 3,4% powyżej poprzedniego zamknięcia. Wolumen na tej sesji był ponad 8-krotnie większy niż na poprzedniej sesji. Luka nie została zamknięta a Twitter rozpoczął trend wzrostowy, który trwał około 10 miesięcy.
Luka wyczerpania i kontynuacji
W przypadku silny trendów pojawiają się luki kontynuacji. Tak samo jak w przypadku luk otwarcia, podczas ich kształtowania pojawia się podwyższony wolumen. Jednocześnie luka wyznacza nowe maksimum lub minimum ruchu cenowego. Luki kontynuacji stanowią ważny poziom cenowy. W przypadku trendu wzrostowego luka staje się istotnym wsparciem. Podczas trendu spadkowego jest oporem.
Przykładem luki kontynuacji jest sytuacja na wykresie powstała 24 kwietnia 2015 roku na kursie Amazon. Kurs akcji AMZN otworzył się a poziomie 439$. Było to o 12,5% powyżej poprzedniego zamknięcia. Jednocześnie ustanowione zostało nowe maksimum ruchu cenowego.
Niektóre luki zwiastują koniec trendu. Przykładem takiej sytuacji jest luka wyczerpania. Jest to sytuacja, w której po utworzeniu nowej luki cenowej, brakuje sił do kontynuacji trendu. Jest to sygnał wyczerpania się popytu w przypadku trendu wzrostowego lub podaży w przypadku trendu spadkowego. Przykładem może być zachowanie się kursu PKO BP z 14 września 2012 roku. Po 2,2% tuce wzrostowej na rynku pojawiła się podaż, co widać po dużym górnym cieniu świecy. W kolejnych dniach podaż domknęła lukę.
Nie wszystkie luki przedstawiają istotne informacje. W przypadku niepłynnych spółek bardzo często pojawiają się luki w arkuszu, które powodują powstanie luki cenowej. W takiej sytuacji luka cenowa nie informuje o znacznej sile popytu lub podaży. Wynika to wyłącznie z niskiego wolumenu.
Luka cenowa – dywidenda
Innym przykładem powstania luki cenowej jest wypłata dużej dywidendy. Wypłata dywidendy powoduje „odcięcie” jej wartości od ceny akcji. Jeśli dywidenda jest bardzo duża występuje wtedy bardzo duża luka. Przykładem może być zachowanie się kursu KGHM po odcięciu wielkiej dywidendy z 12 lipca 2012 roku. Spółka wypłaciła wtedy 28,34 zł na akcję z tytułu dywidendy. Wypłata dywidendy spowodowała spadek kursu, który wynikał z mechanizmu odcięcia dywidendy.
Domknięcie luki
Gra na domknięcie luki cenowej jest popularną strategią inwestycyjną wykorzystywaną zarówno na rynku akcyjnym, towarowym czy walutowym. Należy jednak pamiętać, że domknięcie luki cenowej nie zawsze ma miejsce. Czasami na jej domknięcie inwestorzy muszą czekać wiele dni a nawet miesięcy. W przypadku stosowania tej strategii należy wziąć pod uwagę panujący trend wyższego rzędu. Jeśli kurs akcji znajduje się w silnym trendzie wzrostowym, to luka wzrostowa może nie zostać domknięta.
Czasami domknięcie luki cenowej może być dobrym miejscem na „drugie wejście”. Dobrym przykładem jest zachowanie kursu Twittera 7 lutego 2018 roku (czerwony). Po dużej luce cenowej po niespełna dwóch miesiącach nastąpiło domknięcie luki.
Należy jednak pamiętać, że domknięcie luki nie jest „obowiązkiem”. Warto spojrzeć na ten sam wykres i spojrzeć na zielony okrąg. Luka z 26 października nie została jeszcze domknięta (na dzień 14 grudnia 2020).
Inwestowanie jest ryzykowne. Inwestuj odpowiedzialnie.