logo

Zastosowanie Audius (AUDIO). Jak działa i co chce osiągnąć?

xtb - zlatan ibrahimović

Ideą Web3 jest oddanie użytkownikom Internetu, zawłaszczonego przez wielkie korporacje. Audius chce wykorzystać tę ideę do rewolucji w branży muzycznej i rzuca wyzwanie Spotify. Warto spojrzeć na efekty.

Logo kryptowaluty Audius

Kurs Audius
(AUDIO/PLN)

0,46 PLN

(0,12 USD)

Zmiana ceny (24h)

3,61% (+0,016 PLN)

Ranking

328

1h

0,33%

24h

3,61%

7d

-16,07%

14d

-11,64%

30d

-5,05%

200d

-53,92%

1y

-18,90%

Kapitalizacja

149 307 577 USD

Zmiana kapitalizacji (24h)

3,53%

Max cena (24h)

0,12 USD

Min cena (24h)

0,11 USD

Wolumen (24h)

7 543 069 USD

Historyczne maksimum

4,95 USD (2021-03, -97,62%)

Ilość w obrocie

1 266 178 416 AUDIO

Ilość maksymalna

1 266 178 416 AUDIO

Za 100 PLN kupisz 217,67 AUDIO

Strona projektu: audius.co

Ostatnia aktualizacja 2024-10-05 08:39

Wykres kryptowaluty Audius


Co to jest Audius?

Audius kryptowaluta małe

Zanim omówimy projekt, dwa słowa wstępu. Muzyka to trudny biznes, a bycie zawodowym muzykiem wymaga wyrzeczeń. Konkurencja jest ogromna, gusta publiczności zmienne, a branża wciąż faworyzuje koncerny kosztem artystów. OK, może zmalała rola wielkich wytwórni, za to pojawiło się Spotify. AUDIO ma sprawić, że artyści wreszcie dostaną swój kawałek tortu.

Audius to platforma blockchain, pozwalająca na strumieniowe przesyłanie muzyki. Zamierza w nowy sposób połączyć artystów i fanów, działając jako platforma streamingowa, oddająca twórcom kontrolę na rozpowszechnianiem ich muzyki. Artyści mogą korzystać z platformy za darmo, bez podpisywania umów i samemu określać warunki, na których udostępniają innym swoją twórczość.

Uznanym muzykom ma to zapewnić stałe i solidne źródło dochodów, tym mniej znanym – umożliwić wejście na rynek i budowanie grona fanów przy minimalnych barierach finansowych. Cel chwalebny, rzućmy okiem w szczegóły.

Jak to działa?

Audius łączy trzy grupy użytkowników: artystów, fanów i dostawców usług.

  1. Artyści przesyłają utwory, tworzą albumy i udostępniają treści obserwującym.
  2. Fani słuchają muzyki oraz obserwują artystów, mogą także udostępniać treści swoim własnym obserwatorom.
  3. Dostawcy usług obsługują ruch na platformie, przesyłają strumieniowo utwory i pomagają zabezpieczyć sieć.

Jak widać, w przeciwieństwie do Spotify czy Tidal, muzyka streamowana przez Audius pochodzi z rozproszonej sieci węzłów, a nie z centralnego serwera. Pliki przechowywane są w wielu lokalizacjach na całym świecie, a następnie indeksowane przez system AudSP, opartym na InterPlanetary File System (IPFS), znanym choćby z projektu Filecoin.

Artyści mogą sami uruchomić własne węzły treści, aby mieć większą kontrolę nad swoją muzyką, mogą także zezwolić Audiusowi na wybranie zestawu węzłów w sieci do hostowania ich treści w ich imieniu.

Oprócz węzłów udostępniających muzykę (Content node) w sieci funkcjonują także węzły indeksujące, ułatwiające fanom znajdowanie nowych utworów (Discovery node).

Audius vs Spotify

Nie uciekniemy od tego porównania. Jak pionier nowej technologi Web3 wygląda w porównaniu z gigantem Web2?

Spotify to niewątpliwie najbardziej znana marka w branży. Ma w swojej bazie ok 100 milionów utworów, zaś miesięcznie z jej usług korzysta ok. 500 milionów unikalnych użytkowników, z czego prawie połowa płaci za dodatkowe usługi.

Dla słuchaczy Spotify to świetne wyjście, gorzej z artystami. Za odtworzenie utworu koncern płaci im około ćwierć centa, jak więc pokazuje kalkulator tantiemów, nawet milion odtworzeń przełoży się na niecałe 2,5 tysiąca dolarów. Tak więc o ile Adele czy Ed Sheeran mogą gromadzić fortunę, początkujący muzycy nie powinni spodziewać się istotnych zysków dzięki Spotify.

W porównaniu ze starszym bratem Audius jest mikrusem. Oficjalne statystyki udostępniane przez sieć pokazują w styczniu 2023 niecałe 3 miliony użytkowników i 9 milionów odtworzeń. W porównaniu ze Spotify to niewiele więcej, niż błąd pomiaru. Jest oczywiście szansa na eksplozywny wzrost, jednak nawet dotychczasowe statystyki są podważane przez niedowiarków.

Z drugiej strony, Audius umożliwia artystom zarabianie nawet 90% przychodów ze sprzedaży muzyki i decydowanie, w jaki sposób chcą zarabiać. Opłata za każdą piosenkę? Stały abonament? Dostęp dla posiadaczy NFT? No problem! Każdy może sam ustalać swoje zasady.

Z trzeciej – pozostaje jeden problem. Artyści nie są wynagradzani w USD. Nie dostają również stablecoinów, jak USDT czy DAI. Do momentu wprowadzenia monetyzacji (na razie użytkownicy korzystają za darmo) twórcy muzyki zarabiają tylko tokeny AUDIO, emitowane przez protokół.

Kryptowaluta Audius (AUDIO)

Audius uruchomił sieć główną w październiku 2020 r., wybijając i rozprowadzając 1 miliard tokenów AUDIO. Schemat dystrybucji wyglądał następująco:

  • 41% – zespół i doradcy,
  • 36% – inwestorzy
  • 18% – fundacja
  • 5,5% – airdrop dla użytkowników

Jak widać, twierdzenia o decentralizacji nie wytrzymują zderzenia z rzeczywistością, przynajmniej jeśli mowa o tokenach… Wątpliwym plusem jest fakt, że moneta ma zdefiniowaną inflację w wysokości 7% rocznie, która będzie stopniowo rozwadniać zasoby pierwszych posiadaczy. Tak czy inaczej, zdecydowanie istnieją projekty o lepszej tokenomice.

Początkowo AUDIO funkcjonował w oparciu o sieć POA, będącą łańcuchem bocznym Ethereum (a następnie połączoną z omawianym wcześniej protokołem Gnosis). Opłaty transakcyjne i brak skalowalności utrudniały jednak szeroką adopcję. W 2020 r. projekt przeprowadził więc migrację systemu zarządzania treścią do blockchaina Solana.

Token AUDIO pozostaje w formacie ERC-20, zaś na Solanie funkcjonuje jego opakowana wersja. Konwersję między nimi można przeprowadzić korzystając z mostu Wormhole.

Obecnie odblokowane jest ok. 85% z całkowitej ilości tokenów, nowe zaś są stale emitowane.

Zastosowanie AUDIO

Token służy 3 głównym celom:

  1. Stakowanie w węzłach Content lub Discovery, zabezpieczające sieć oraz pozwalające posiadaczom na osiągnięcie zysków.
  2. Zastosowanie na platformie, np. wysyłanie napiwków czy emisja własnych tokenów i odznak artysty.
  3. Zarządzanie protokołem poprzez udział w głosowaniach.

Jak i gdzie kupić kryptowalutę Audius?

Jak kupimy AUDIO? Bez problemu. Token jest obecny na najbardziej popularnych giełdach: Binance, Coinbase, Kraken, Kucoin czy Crypto.com. Wolumeny są spore, wybór walut też, choć zdecydowanie przeważa USDT.

Wybór portfela do przechowywania zależy od tego, której wersji AUDIO chcemy użyć. Klasyczne ERC-20 obsłużymy prawie każdym portfelem, od Metamask, przez Trust Wallet, po Ledger czy Trezor. Do obsługi tokena na blockchainie Solana dobrym wyborem będzie Phantom.

binance futures - poradnik oraz opinie

Audius – opinie, fakty, ciekawostki

Opinia o Audius znacząco poprawiła się pod koniec lutego 2023 r. kiedy aplikację zintegrował Tik Tok. Użytkownicy mogą odtąd wykorzystywać streamowane utwory w swoich filmach na tej platformie.

Jest to zresztą kolejny krok po wcześniej wprowadzonej możliwości udostępnienia utworów na Instagram Stories. Twórcy mogą także personalizować swoje wpisy, dodając wirtualne naklejki i np. link do swojej trasy koncertowej.

Gruszek w popiele nie zasypia jednak także największy konkurent, Spotify. Ostro testuje on możliwości oferowania swoich usług użytkownikom Web3 przy użyciu tokenów NFT.

Audius działa na dynamicznie rozwijającym się rynku i obiecuje zyski także mniej rozpoznawalnym artystom. Czy to wystarczy, aby wykroić swój kawałek tortu? Wydaje się, że blockchain może znaleźć lepsze zastosowania niż streaming muzyki, ale pożyjemy – zobaczymy.

Kliknij aby ocenić wpis
[Głosy: 0 Średnia: 0]

Inwestowanie jest ryzykowne. Inwestuj odpowiedzialnie.

Ranking brokerów 2024
xtb logo
Sprawdź
76% rachunków detalicznych CFD odnotowuje straty
etoro
Sprawdź
51% rachunków detalicznych CFD odnotowuje straty
logo tms
Sprawdź
75% rachunków detalicznych CFD odnotowuje straty
plus500 logo
Sprawdź
icmarkets logo
Sprawdź

Zostań redaktorem serwisu GieldoMania.pl

pekao

XTB IKE

Binance - kod rabatowy -20%