Brave to kryptowalutowa przeglądarka internetowa, która w ostatnim czasie zyskuje coraz to większą popularność. Częściowo dlatego, że jeden z jej założycieli był kluczową postacią przy tworzeniu Firefoksa Mozilli, a częściowo z powodu innowacyjnej – niektórzy nazywają ją wręcz pasożytniczą – strategii biznesowej.
Powodem, dla którego niektórzy nazywają ją pasożytniczą – a tymi ludźmi są zazwyczaj wydawcy – jest to, że Brave blokuje reklamy na stronach internetowych i zastępuje je innymi reklamami – swoimi. Dla użytkowników korzyścią jest to, że reklamy te pojawiają się w formie powiadomień. Mogą oni się więc z nimi zapoznać lub je odrzucić.
Jeśli użytkownicy zdecydują się oglądać reklamy, otrzymują w zamian tokeny – Basic Attention Token (BAT) – które mogą przekazać swoim ulubionym stronom i twórcom treści. Alternatywnie po uzbieraniu minimalnej kwoty mogą je też wypłacić na konto portfela Uphold.
Wydawcy są uzależnieni od przychodów z reklam internetowych. Twierdzą więc, że strategia biznesowa Brave polega na wykorzystaniu ich treści do sprzedaży reklam. Według nich jest to tożsame z kradzieżą, dlatego też w 2016 roku aż 17 gazet zagroziło przeglądarce pozwem.
W tym artykule postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej przeglądarce Brave i wyjaśnić czym ona jest, jak działa i co odróżnia ją od innych produktów dostępnych na rynku.
Czym jest przeglądarka Brave?
W swojej istocie Brave jest typową przeglądarką, która pozwala odwiedzać strony internetowe, przeglądać treści i uruchamiać aplikacje. Pobieranie i używanie Brave jest darmowe. Możesz włączyć w niej zapisywanie danych logowania do preferowanych stron internetowych i, jak już wspomnieliśmy, blokowanie reklam.
Za przeglądarką stoi firma Brave Software z siedzibą w San Francisco, która jest względnym nowicjuszem w świecie przeglądarek. Brave została zaprezentowana przedpremierowo w 2016 roku, podczas gdy Google Chrome i Microsoft Edge zadebiutowały odpowiednio w 2008 i 2015 roku.
Twórcą Brave jest programista JavaScript i współzałożyciel Mozilli – Brendan Eich. Rozpoczął on pracę nad własnym projektem po tym jak w kontrowersyjny sposób opuścił Mozillę. Eich znalazł się pod ostrzałem ponieważ przekazał 1000 dolarów na wsparcie kalifornijskiej ustawy Proposition 8, skierowanej przeciwko małżeństwom homoseksualnym.
Warto zaznaczyć, że przeglądarka Brave nie blokuje reklam Google – tych, które widzisz w wynikach wyszukiwania Google. I choć skupia się ona na ochronie prywatności i nie pozwala reklamodawcom wykorzystywać Twoich danych osobowych do profilowania Cię, nie pełni tych samych funkcji, co np. VPN.
Brave Browser oferuje co prawda VPN, z którym możesz ją sparować, ale działa on tylko na iOS i jest to funkcja premium, która kosztuje 9,99 USD miesięcznie lub 99,99 USD rocznie. W tej chwili na rynku wiele innych VPN-ów, które oferują więcej korzyści po niższych cenach.
Jak działa przeglądarka Brave?
Brave jest oparta na Chromium, projekcie open-source prowadzonym przez Google. Google również używa Chromium jako podstawy dla przeglądarki Chrome. Przeglądarka Eicha wykorzystuje tą samą technologię back-end co Chrome, w tym z silnik renderujący Blink i silnik JavaScript V8. Wśród innych przeglądarek, które korzystają z Chromium, znajdują się Edge, Opera i Vivaldi.
W przypadku iOS Brave korzysta z WebKit, fundacji open-source, na której opiera się także przeglądarka Safari od Apple. Każda przeglądarka firm trzecich oferowana w App Store Apple musi korzystać z WebKit jako swojego fundamentu.
Brave może też uruchamiać rozszerzenia Chrome. Wystarczy, że z menu wybierzesz Extensions, a zostaniesz przeniesiony do Chrome Web Store.
Czym różni się Brave od innych przeglądarek?
Brave jest popularny z dwóch głównych powodów: szybkości i prywatności – a oba są wynikiem strategii firmy polegającej na blokowaniu reklam. Poprzez eliminowanie reklam i skryptów śledzących przeglądarka Brave pobiera o wiele mniej treści ze stron internetowych, dzięki czemu jest szybsza.
Kolejną korzyścią, jaką ta strategia przynosi użytkownikom, jest to, że usuwając skrypty, Brave uniemożliwia reklamodawcom najpierw identyfikowanie Twojej tożsamości, a potem śledzenie. Ponadto firma oświadczyła, że nie przechowuje i nie będzie przechowywać na swoich serwerach żadnych danych dotyczących użytkowników.
To właśnie ta zdecydowana postawa antyreklamowa wyróżnia Brave. Strategia biznesowa przeglądarki opiera się nie tylko na blokowaniu reklam, ale także na zastępowaniu ich reklamami z własnej sieci. Można to porównać do uruchomienia nowej sportowej stacji telewizyjnej i wykorzystania technologii do usunięcia reklam z programów innej sieci, np. ESPN. Następnie nowy kanał po prostu nadaje te same programy, ale z reklamami od swoich własnych reklamodawców. W ten sposób wpływy z reklam trafiają do jego własnej kieszeni, a nie do kieszeni ESPN.
Wspomnieliśmy już, że Brave wyłącza skrypty śledzące, których reklamodawcy i wydawcy stron używają do identyfikowania użytkowników i śledzenia ich aktywności w sieci. To właśnie dzięki nim widzisz ciągle te same produkty reklamowane na różnych stronach internetowych. Opierają się ona produktach, które już kupiłeś lub których szukałeś. Wskazuje to bowiem, że jesteś zainteresowany danym tematem.
Od czasu wydania Brave’a popularne przeglądarki, takie jak Chrome, Firefox, Safari i Edge, także dodały własne funkcje zapobiegające śledzeniu.
Brave usuwa reklamy i śledzenie reklam ze stron internetowych, a następnie zastępuje je własnymi reklamami, które nie są skierowane do konkretnego odbiorcy. Zamiast tego są one oparte na anonimowych danych zbiorczych dotyczących bazy użytkowników. Zespół Brave stwierdził, że wybrał taką strategię, ponieważ komercyjna sieć, jaką znamy, przestałaby istnieć bez reklam, a system oparty na kryptowalucie pomaga wynagrodzić strony internetowe i twórców treści.
Reklamy Brave’a nie są podobne do typowych nachalnych wyskakujących okienek. Co więcej, to Ty decydujesz, czy chcesz je oglądać, czy nie.
Ekonomia Brave
Ekonomia Brave jest zbudowana na tokenie Basic Attention Token (BAT). BAT-y są dystrybuowane na podstawie tego, ile czasu użytkownik spędza na oglądaniu reklam i treści. Użytkownicy, którzy zgodzą się na otrzymywanie reklam, będą nagradzani tokenami, które następnie mogą być przekazywane wydawcom, aby pomóc im w finansowaniu ich stron internetowych. Alternatywnie tokeny te można wypłacić na portfel Uphold, a następnie zamienić je na prawdziwą gotówkę.
Brave Software twierdzi, że do tej pory użytkownicy przeglądarek przekazali około 26 milionów BAT-ów wydawcom internetowym i twórcom treści.
Przeglądarki takie jak Chrome, Edge czy Safari nie muszą się martwić o generowanie zysków, ponieważ są częścią znacznie większej firmy, której zależy na ich wartości z różnych innych powodów.
Ale przeglądarki takie jak Mozilla i Brave już tak. Mozilla zarabia pieniądze, nawiązując współpracę z firmami zajmującymi się wyszukiwaniem – obecnie z Google – w zamian za domyślne umieszczenie ich w przeglądarce.
Strategia Brave polega na zdobywaniu udziałów w przychodach z reklam. Inne przeglądarki wyświetlają reklamy, ale to strony internetowe otrzymują z nich pieniądze. Brave natomiast zatrzymuje część przychodów i dzieli się nimi z użytkownikami.
Brave Rewards – zarabianie i nagrody
Zarabianie podczas korzystania z przeglądarki Brave jest możliwe na cztery sposoby. Oto one:
1. Zarabiaj na oglądaniu reklam
Po pobraniu przeglądarki Brave włącz Brave Ads. Dzięki temu możesz zacząć zarabiać BAT za oglądanie reklam i surfowanie po sieci.
Aby to zrobić, otwórz przeglądarkę Brave na swoim komputerze i kliknij w logo trójkąta BAT w prawym górnym rogu ekranu.
Włącz Brave Rewards i Ads. Teraz kliknij na opcję Reward Settings. W sekcji Ads naciśnij na przycisk ustawień znajdujący się tuż obok przełącznika.
Wybierz maksymalną liczbę reklam na godzinę (możesz wybrać od jednej do pięciu). Będziesz otrzymywać powiadomienia o reklamach push zgodnie z własnymi ustawieniami.
Obecnie jeden token BAT kosztuje około 0,70 USD, a w obiegu znajduje się około 1,5 miliarda BAT-ów.
Uwaga: Możesz zdecydować się na kliknięcie w wyskakujące okienko, które otworzy nową kartę z treścią reklamy. Niemniej jednak, aby dostać BAT wystarczy, że zobaczysz powiadomienie.
2. Zarabiaj BAT instalując przeglądarkę
Nowi użytkownicy mogą zarobić 5 dolarów w BAT, jeśli tylko zainstalują przeglądarkę i będą jej używać przez 30 dni. Dodatkowo, co miesiąc możesz otrzymać losowo przyznawane nagrody warte 25-40 BAT. Jest to zdecydowanie najłatwiejszy sposób na zarabianie kryptowalut w przeglądarce Brave.
3. Zdobywaj nagrody jako twórca treści
Jeśli jesteś podcasterem, blogerem, YouTuberem itd., możesz dołączyć do programu Brave Rewards dla twórców. Program ten umożliwia użytkownikom wysyłanie napiwków BAT bezpośrednio na dowolną stronę. Twoi zwolennicy mogą automatycznie wpłacać datki i ustawić miesięczny harmonogram wspierania Twojej strony lub kanału. Jest to doskonała metoda, by skupić się na tym, co potrafisz najlepiej, a przy okazji otrzymywać za swoją pracę wynagrodzenie.
Aby zacząć zarabiać, musisz najpierw dodać swoją stronę do Brave Rewards. Aby to zrobić przejdź do strony Brave Creator.
Po zarejestrowaniu się użytkownicy mogą dodać swoją stronę lub kanał, klikając przycisk +. Kiedy strona zostanie zweryfikowana, będziesz mógł otrzymywać darowizny BAT od innych użytkowników Brave.
4. Polecaj Brave i zarabiaj do 7,5 USD w BAT
Kiedy nowy użytkownik rejestruje się w Brave Creator, otrzymuje również link polecający. Używając tego linku i zapraszając znajomych do pobrania Brave, możesz zarobić od 1 do 7,5 dolarów w tokenach BAT. Kwota ta zależy od kraju, w którym mieszkasz.
Aby otrzymać link polecający Brave, pobierz przeglądarkę i zostań twórcą. Jako zweryfikowany twórca treści, własny link polecający znajdziesz w pulpicie nawigacyjnym twórcy.
Wystarczy, że go skopiujesz i zaczniesz się nim dzielić ze swoimi fanami. Gdy ktoś się zarejestruje otrzymasz nagrody w BAT bezpośrednio do swojego portfela kryptowalut Uphold.
Portfel kryptowalut Brave
Brave Wallet to portfel kryptowalut wbudowany bezpośrednio w przeglądarkę Brave. Możesz go używać do kupowania, przechowywania, wymieniania i zarządzania swoimi tokenami, wysyłania i odbierania tokenów NFT, przeglądania danych rynkowych i wielu innych rzeczy.
Ponieważ Brave Wallet jest natywny dla przeglądarki, nie opiera się on na rozszerzeniu. To znacznie zwiększa bezpieczeństwo, zmniejsza ryzyko i zapewnia bardziej płynne doświadczenie.
Aby rozpocząć korzystanie z portfela kryptowalut Brave, wystarczy że klikniesz ikonę portfela w prawym górnym rogu przeglądarki. Następnie będziesz musiał wprowadzić hasło, zapisać frazę seed oraz ją potwierdzić i to tyle.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 76% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD (XTB). Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Inwestowanie jest ryzykowne. Inwestuj odpowiedzialnie.